Monday, August 6, 2018

KENAPA BELAJAR BAHASA ARAB?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

KENAPA KITA BELAJAR BAHASA ARAB?
Sebagai memberi semangat pada semua khususnya ibu-ibu, ini bonda kongsikan dahulu 4 sebab, pendorong yang jadi booster (dari sudut pandang bonda) kenapa bonda rasa belajar bahasa Arab jadi satu keperluan.

1.       BAHASA ARAB BAHASA SYURGA, BAHASA AL QURAN, BAHASA BAGINDA NABI S.A.W

Ustaz Nouman Ali Khan ada menggariskan, antara tujuan dan sebab seseorang Muslim pelajari bahasa Arab sepatutnya adalah untuk memahami isi Al Quran dan maknanya. 

Kitab Al Quran

Bila faham bahasa Arab, faham Al Quran. Bila faham bahasa Arab, faham hadith dan ilmu agama. Maka beruntunglah yang ada peluang pelajari bahasa ini. Jika ada peluang, belajarlah. Ia sunnah.

2. BAHASA PALING BANYAK DITUTURKAN

Bahasa Arab diakui antara 5 bahasa yang paling banyak dituturkan di seluruh dunia! Paling banyak tau. Dan kebanyakkannya juga sebagai bahasa pertuturan kedua! MasyaAllah. Hebat kan pengaruh bahasa Arab.

3. AMBITIOUS LANGUAGE LEARNER 

Ada kajian menyatakan sesiapa yang belajar bahasa Arab, maka dia adalah seorang yang mempunyai keazaman yang tinggi. Manakan tidak, bahasa ini adalah antara yang paling sukar tapi tidak mustahil untuk dipelajari.

United State Department of State menyebut orang-orang yang mempelajari bahasa Arab sebagai;
a strong committed ambitious language learner!

4.  أَحْرِصُوْا عَليَ تَعَلُّمِ الُّلغَةِ الْعَرَبِيَّةِ فَإِنَّهَا جُزْءٌ مِنْ دِيْنِكُمْ

Kata-kata Saidina Umar Al-Khattab:
“Hendaklah kamu sekalian mempelajari bahasa Arab kerana bahasa Arab itu merupakan sebahagian dari agamamu”

Saidina Umar menambah lagi dalam satu suratnya kepada Abu Musa:

"Pelajarilah bahasa Arab. Sesungguhnya ia dapat menajamkan akal dan menambah kehormatan."

2 saranan ini sudah cukup memberitahu kita kepentingan mempelajari bahasa Al Quran ini.

5. BAHASA TERTUA

Bahasa Arab ini antara bahasa tertua di dunia. Bahasa yang mula-mula diajarkan Allah kepada Nabi Adam ketika di dalam syurga.


"Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar."
(Al Baqarah ayat 31)
.
Memahami bahasa Arab adalah salah satu antara sebab-sebab kemudahan, masyaAllah. Bila belajar bahasa Arab, bahasa lain menjadi mudah juga insyaAllah.

Ini dulu 5 sebab. Ada 4 lagi sebab yang jadi booster bonda. Belajarlah. Tidak kira umur dan jantina. Moga dipermudahkan kita belajar bahasa ini. Ajarkan pula pada anak anak dan orang lain.

@bondalutfi
00.23am

No comments:

Post a Comment