Sunday, August 12, 2018

MENGENAL HURUF HIJAIYYAH

"Alif ba ta tsa jim ha kho...dal zal ro zai sin syin sod..." Nyanyi along dan adik bersama Omar dan Hana di televisyen. Anak anak mudah belajar. Sambil bernyanyi, main, beraktiviti, sambil belajar
***

Huruf-huruf nyanyian Omar dan Hana ini kita kenal sebagai huruf-huruf Hijaiyyah, atau disebut abjad arab. Arabic alphabet pula jika dalam bahasa Inggeris.

Sedikit tentang huruf Arab.
Huruf arab atau huruf hijaiyyah ini disebut juga huruf-huruf tahjiyyah (حروف تهجية). Ia bermaksud menghitung huruf, membaca huruf demi huruf.

Al Quran memerlukan seseorang yang kenal dan pandai membaca gabungan huruf-huruf hijaiyyah. Begitu juga dengan bahasa Arab. Mesti pelajari huruf-huruf hijaiyyah. 

Permulaan mempelajari bahasa Arab juga inilah; kenal, tahu dan boleh membaca serta menulis huruf-huruf atau abjad arab ini dengan baik. Di bawah ini bonda sertakan nota sebagai panduan atau ulangkaji kita dengan anak, bentuk dan cara sebutan huruf-huruf arab yang 28 huruf ini.




Bila sudah kenal huruf-huruf hijaiyyah/arab, belajar bahasa Arab, belajar membaca Al Quran, bahkan jawi dan menulisnya juga mudah insyaAllah. Oh, bercakap tentang menulis huruf Arab, sentiasa tulis dari kanan ke kiri. Dan huruf Arab tiada huruf kecil atau besar 😊
.
Semoga perkongsian ini bermanfaat. Nanti bonda kongsikan pula perkataan-perkataan bahasa Arab mewakili huruf-huruf hijaiyyah khas untuk anak-anak.



No comments:

Post a Comment